Snel een professionele website of webshop? Wij zijn er voor je!

Zo optimaliseer je afbeeldingen voor SEO

25 december 2023 | 0 Reacties

Afbeeldingen zijn onmisbaar op een website. Maar wist je dat ze ook een cruciale rol spelen in SEO? Vaak wordt er bij het optimaliseren van een website vooral gekeken naar tekst. Maar in dit blog delen wij een stappenplan om jouw afbeeldingen SEO te optimaliseren en een checklist met soorten foto’s die zijn handig voor je website.

IN VIER STAPPEN JOUW AFBEELDINGEN SEO OPTIMALISEREN

Er zijn enkele dingen belangrijk om een afbeelding te optimaliseren, namelijk de bestandsnaam, de bestandsgrootte, alt-tag en titel. Zoekmachines zoals Google gebruiken namelijk deze tekst om afbeeldingen te ‘lezen’. Zo zet je afbeeldingen in als onderdeel van SEO.

Zo optimaliseer jij de afbeeldingen op je website:

1. BESTANDSNAAM

De bestandsnaam van de afbeelding wordt vaak vergeten, maar ook dit is onderdeel van de optimalisatie. Voeg een relevante bestandsnaam toe. Maak hier gebruik van een koppelteken tussen de woorden en niet van een liggend streepje.

Bijvoorbeeld: online-marketing-teamfoto

2. BESTANDSGROOTTE

Allereerst is het belangrijk dat de afbeeldingen op je website niet te groot zijn. Dit is nadelig voor de laadtijd van je website. Verklein je afbeeldingen dus voordat je ze op je website plaatst. Een goede richtlijn is maximaal 500 kB. Vaak kan dit kleiner, maar dit is afhankelijk van hoe groot je de afbeelding op de website laat zien. Hoe groter je de afbeelding op de website toont, hoe groter de bestandsgrootte vaak moet zijn.

Heb je veel foto’s op je website met een groot bestandsformaat? Dan kan je het beste de foto’s van je website afhalen, verkleinen en weer opnieuw uploaden.

3. ALT-TAG

Zoekmachines zoals Google kunnen geen afbeeldingen lezen, maar wel alt-tags, bestandsnamen en titels. Hierdoor is het belangrijk om elke afbeelding ook een alt-tag te geven. Beschrijf wat er op de afbeelding te zien is en voeg het zoekwoord van de pagina toe. Ook bij de alt-tag hoef je geen gebruik te maken van koppeltekens.

Bijvoorbeeld: online marketing teamfoto

4. TITEL

Wanneer je een afbeelding upload wordt de bestandsnaam vaak overgenomen als titel. De titel is soms zichtbaar voor bezoekers, dan wil je natuurlijk geen titel met koppeltekens of een willekeurige reeks aan getallen en letters. Pas deze dus aan voor een goede leesbaarheid van de titel.

Bijvoorbeeld: online marketing teamfoto

SOORTEN AFBEELDINGEN VOOR JE WEBSITE

Een website staat vaak vol met afbeeldingen. Daarom delen we een kleine checklist met soorten foto’s die handig zijn om te hebben voor je website. Kijk welke foto’s relevant zijn voor jouw bedrijf:

  • Foto’s van de eigenaar
  • Een teamfoto of losse foto’s van de werknemers
  • Verkoop je producten? Dan zijn productfoto’s natuurlijk onmisbaar
  • Lever je diensten? Verzamel foto’s van jouw werk in een portfolio
  • Geef bezoekers een kijkje achter de schermen door foto’s van jouw kantoor/bedrijfspand en medewerkers aan het werk te delen (bijvoorbeeld voor de ‘over ons’ pagina of homepage)
  • Schrijf je veel blogs? Verzamel hier ook (algemene) foto’s voor

STOCKFOTO’S OF EIGEN AFBEELDINGEN?

Voor de fotografie van je website kan je kiezen om zelf foto’s te (laten) maken of gebruik te maken van stockfoto’s. Dit zijn rechtenvrije foto’s die je via websites zoals Pexels of Unsplash kan downloaden en zakelijk kan gebruiken.

We raden aan om dit zoveel mogelijk te vermijden. Het is altijd beter om gebruik te maken van eigen foto’s. Dit geeft namelijk een persoonlijke en betrouwbare uitstraling. Mensen willen graag weten wie jij bent!

Tips voor SEO afbeeldingen

Nieuwsgierig
geworden?