Sterretjes bij je Google-vermelding
Herken je het volgende: je zoekt iets op Google en bij sommige zoekresultaten zie je een beoordeling met een cijfer en sterren staan? Je kunt je vast voorstellen dat dergelijke vermeldingen meer kliks krijgen dan vermeldingen zonder sterren. Sowieso vallen deze zoekresultaten beter op. Maar hoe krijg je deze sterren bij jouw vermeldingen?
Een beoordeling vermelden bij jouw zoekresultaten is om meerdere redenen een goede zet. Omdat je vermelding beter opvalt, is de kans groter dat mensen naar jouw website doorklikken. Ook heeft het een positief effect op jouw positie in Google. Google geeft haar algoritme niet vrij, maar alleen al de hogere clickthrough rate van jouw vermeldingen zorgen voor een hogere positie van deze vermeldingen.
Sterrenbeoordelingen naast je Google-vermeldingen krijgen is simpel te realiseren, als je de volgende stappen volgt.
1. Zorg voor reviews
Allereerst zul je er voor moeten zorgen dat mensen positieve reviews over jouw bedrijf schrijven. Deze reviews moeten op jouw eigen website gepubliceerd worden. Je kunt dus niet zomaar gebruikmaken van externe reviewsites als klantenvertellen.nl en trustpilot.nl. Voor WordPress zijn er meerdere goede (gratis) plugins verkrijgbaar, zoals bijvoorbeeld WP Customer Reviews. Eén nadeel van deze plugin: je zult zelf actief klanten moeten benaderen om een review te verkrijgen, deze plugin kan dat proces niet automatiseren.
Als je minimaal 5 reviews hebt gepubliceerd op jouw website, kun je door met de volgende stap.
2. Zorg dat jouw sterrenbeoordelingen in Google komen
Om je beoordelingen in Google te krijgen, moet je gebruikmaken van iets wat ‘structured data’ of ‘microdata’ genoemd wordt. Dit is een standaard die browsers en Google-bots gebruiken om data te kunnen interpreteren. Gelukkig zijn er voor WordPress goede plugins, die het gemakkelijk maken om deze data te implementeren op een webpagina. Bijvoorbeeld de WP SEO Structured Data Schema plugin.
Met deze plugin kun je twee soorten data invoeren. Allereerst geef je de data in die voor de gehele website geldt, zoals informatie over je organisatie, je adres, openingstijden enzovoort. Vervolgens geef je per pagina waar je sterrenbeoordelingen bij wilt vertonen aan hoeveel reviews er zijn en wat het gemiddelde beoordelingscijfer is. Ondanks dat de reviews al op jouw website geplaatst zijn, moet je toch handmatig de sterrenbeoordelingen voor elke pagina toevoegen en aanpassen. Daarbij de kanttekening dat Google geen sterrenbeoordelingen toevoegt aan de homepage, maar alleen aan onderliggende product-/dienstpagina’s, blogs en nieuwsartikelen.
Als je dit gedaan hebt, ben je in principe klaar. Nu is het aan Google om de sterrenbeoordelingen toe te voegen aan jouw vermeldingen in de zoekresultaten. Je kun Google daarbij helpen door je sitemap opnieuw te uploaden via Google Search Console.
Heb je nog vragen over dit onderwerp? Of wil je graag hulp bij het implementeren op jouw WordPress-website? Wij staan voor je klaar!