Google staat aan de vooravond van één van de belangrijkste veranderingen in haar zoekindex sinds jaren. Ze is aan het experimenteren met ‘mobile first’: voor het indexeren van pagina’s wordt primair gekeken naar de mobiele versie en niet meer naar de desktopversie. Dit kan ingrijpende gevolgen hebben voor de positie van jouw website in de zoekresultaten…
Per dag doorzoeken de bots van Google miljoenen webpagina’s. Aan de hand van honderden verschillende factoren worden deze pagina’s gecategoriseerd. Door deze index te combineren met een groot aantal algoritmes is Google in staat om relevante resultaten te tonen voor je zoekopdracht. De index wordt nu nog gebaseerd op de inhoud van de desktopversies van webpagina’s, maar dit gaat dus veranderen. In de nabije toekomst zal Google de rankings van pagina’s baseren op wel/niet aanwezige mobiele content.
Mobile First
Concreet komt het er op neer dat mobiele versies de ranking van webpagina’s gaan bepalen. Voorlopig zit Google nog in de testfase, zoals ze zelf schrijven: “We understand this is an important shift in our indexing and it’s one we take seriously. We’ll continue to carefully experiment over the coming months on a small scale and we’ll ramp up this change when we’re confident that we have a great user experience.”
Maar de boodschap is vrij duidelijk: “The time to adapt to mobile is now.” Is jouw website nog niet geoptimaliseerd voor mobiel, dan is nu echt het moment bereikt waarop je werk moet maken van je mobiele website.
Twijfel je of jouw website mobiel genoeg is? Of wil je zelf aan de slag gaan met jouw mobiele website, maar weet je niet waar je moet beginnen? Wij adviseren je graag!